Bästa polisbilarna utsedda

Trots att BMW:s fyrhjulsdrivna X-drive vinner i nästan alla testmoment vinner den inte testförarnas hjärtan.

Sammanlagt sex fordonsleverantörer får tillverka och leverera polisbilar enligt polisens nya ramavtal.  För att underlätta valet när polisen ska köpa ny bil – och säkerställa att varje bilmodell klarar de tuffa krav som ställs på utryckningsfordon – har de fordonsansvariga på Rikspolisstyrelsen, RPS, utsatt bilarna för omfattande tester.

– Sedan 2003 har vi provkört alla bilar, och om någon bil inte hållit måttet har vi krävt åtgärder innan leverans av polisbilar, säger Tomas Jonsson, fordonsansvarig på RPS.

En erfaren trafikpolis och en före detta rallyförare som nu är piketpolis, båda med stort motorintresse och många års polisarbete i ryggen, fick uppdraget att testköra bilarna. 

I fem olika moment sattes chassin och köregenskaper på prov. Bilarna körde lastade med 385 kilo. 

Testvinnare bland de tvåhjulsdrivna personbilarna blev Volvo V70 med polischassi. Bland de fyrhjulsdrivna fick BMW 520d X-drive högst poäng. Volkswagen Caravelle blev bäst i klassen bland tvåhjulsdrivna transportbilar och samma tillverkares Multivan var bäst bland de fyrhjulsdrivna transportfordonen, där kampen var jämn och skillnaderna små.

– Nästan alla bilarna är bra, säger testföraren Lars Ingesson, som till vardags arbetar som piketpolis i Malmö.

– Våra polisbilar håller världsklass. De är bra att köra, att arbeta i och håller en hög säkerhet, fortsätter han.  

Skulle han vara tvungen att bara välja en av personbilarna skulle valet, trots att den fyrhjulsdrivna BWN:n fick högre testpoäng, falla på Volvon. 

Den andre testföraren, trafikpolisen Göran Adetun från Göteborg, skulle göra samma val.

– Det är en bra all-roundbil med hög komfort. Eftersom den har hög markfrigång har den lite sämre väghållning, men man sitter bekvämt och den är lätt att kliva i och ur, säger Göran Adetun. 

Han understryker att däcken har stor påverkan på bilarnas köregenskaper. Till exempel uppträdde samma Opel som två helt olika bilar när den
provkördes med olika sorters däck. Testförarnas medskick inför valet av fordon är att låta behoven styra.

– Volvon är perfekt som exempelvis hundbil, medan BMW:n kan fungera bra som civilbil, säger Lars Ingesson.