Ät rätt – orka mer

Jobbet kräver ork och insatser dygnet runt. Kroppen kräver bra mat på regelbundna tider. Svårt att få ihop ekvationen? Här är några tips till skiftarbetande poliser.

Ett fysiskt krävande arbete och oregelbundna arbetstider kostar på. Om man dessutom inte äter vettigt ökar risken för problem som övervikt, nedstämdhet, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom försämras omdömet.

– Det spelar ingen roll hur smart och duktig du är i vanliga fall, man blir korkad av att inte äta och sova. Ett yrke som polis kräver att du är snabb, alert och kan fatta bra beslut. Allt det försämras om man inte äter bra, säger Petra Lundström, ansvarig för idrottsnutrition på Riksidrottsförbundet och doktorand på Karolinska institutet. Regelbundenhet viktigt

Man skulle kunna tro att yngre människor tål mer än äldre, men ny forskning visar att det är tvärtom, unga får större negativa hälsoeffekter om de äter och sover dåligt. Det viktigaste är att försöka hitta en regelbundenhet i oregelbundenheten, att behålla den vanliga matrytmen trots att man vänder på dygnet.

– Sötsaker och läsk är upp till var och en, men jag skulle aldrig äta det på natten, säger Petra Lundström.

Det bästa är om man kan planera sin tillvaro och laga många matlådor hemma på en gång som är lätta att ta med.

Om det kör ihop sig helt, finns det någon bra snabbmat?

 – Nej. En hamburgare i sig är inget fel men tillbehören ger mycket energi och dålig mättnad. Asiatisk mat å sin sida innehåller ofta mycket socker. Det blir problem hur man än vänder och vrider på det, säger Petra Lundström.

– Lyssna på kroppen och ät det som du blir mätt och pigg av.

Så äter du rätt trots nattarbete

1. Ät en sen middag innan jobbet börjar, till exempel vid 22-tiden, och något extra vid 01-tiden så att du står dig till morgonkvisten. Undvik sedan mat på natten eftersom kroppen har sämre möjlighet att ta hand om den – klockan 02.00–04.00 är den sämsta tiden.
2. Om du måste äta på natten bör det vara riktig mat och inte mackor. En varm, matig soppa töjer ut magsäcken och ger lång mättnadskänsla, liksom kyckling eller fisk tillsammans med grönsaker som du ringlar olja och vinäger på.
3. Ät helst varm mat, det mättar bättre än kall.
4. Det sägs ofta att man ska undvika kaffe men en eller två koppar är bra, du behöver vara pigg. Detta förutsatt att du inte får ont i magen, så klart.
5. Undvik kolhydratrika livsmedel, till exempel bröd, eftersom kroppen har svårt att omsätta det nattetid. Blodsockret höjs och sjunker snabbt och man blir grinig. Proteinrik mat med lite fett och lite kolhydrater är bättre.
6. När du kommer hem: Ät en vanlig frukost innan du går och lägger dig. När du vaknar ska du inte äta frukost igen utan en lättare lunch. Planera din lunch dagen innan.