Polisens röst

Drygt 3,2 miljoner samtal per år tar de emot, polisens växel-telefonister, och allra mest ringer det vid fullmåne. En av telefonisterna är Barbro Linnér i Stockholm, som älskar sitt arbete.

Barbro Linnér. Foto: Magnus SandbergKollegerna kallar henne Babblan – en kvarleva från när hon jobbade på Telia, där det var hennes signatur. Hon gillar att prata så smeknamnet passar bra. I hela sitt yrkesverksamma liv har Barbro Linnér givit service via telefonen, de sista tio åren i polisens växel i Stockholm.

”Vänligen iaktta tystnad” står det på lappar lite här och där i växellandskapet, där 60 telefonister arbetar. Tillsammans tar de emot omkring 7 000 samtal per dag.

– Jag älskar mitt arbete för att jag tycker om att prata med folk och känner att jag är till hjälp, säger Barbro Linnér.

Växeltelefonisterna har bra geografisk hjälp i datorn för att hitta olika orter och de kan se från vilket län ett samtal kommer. Men länsinformationen stämmer inte alltid när folk ringer från mobiltelefoner.

– Häromdagen ringde en kvinna och sa att det stod en ren på vägen. På min skärm såg det ut som om hon ringde från Västerbotten.  Jag frågade om det stämde, men det visade sig att hon befann sig på en liten ort i Norr-botten. Genom att ställa frågor kunde jag snabbt koppla henne till rätt ledningscentral.

Meningen är att varje växeltelefonist ska ta emot 300 samtal per dag. En tredjedel av samtalen är återanrop, det vill säga när ingen svarar på en anknytning eller har glömt att meddela växeln att de är på lunch eller tjänsteärende. Barbro Linnér tycker att det är lite si och så med telefonkulturen inom polisen. Växeltelefonisternas arbete skulle bli lättare, och servicen bättre, om de kunde ge besked till dem som ringer om när en per-son på en viss anknytning är tillbaka.

– Jag gnäller aldrig på dem som inte lämnar frånvarobesked, däremot brukar jag säga att jag är tacksam när de väl gör det.

Vilka typer av samtal tar du emot på 114 14?

– De handlar om allt, och då menar jag allt: Polisanmälningar, passfrågor, tips, bortsprungna djur, högljudda fester och till och med barnuppfostran. En gång ringde en pappa och sa att tonåringen låg i föräldrarnas säng och vägrade flytta på sig. Han och frun var trötta och ville sova och tyckte att vi skulle skicka en patrull som skulle säga till barnet på skarpen.

Vid löning – och fullmåne – är samtalen fler än vanligt menar Barbro Linnér. Många upplever att de blivit hotade eller orättvist behandlade av någon krogvakt och vill göra en anmälan. Sedan brukar det ringa några som tappat sina mobiltelefoner, vissa av dem har först ringt 112.

– De kan beklaga sig över att de på 112 inte ville ta emot deras anmälan.

Då brukar jag säga att det numret bara är till för samtal om liv och död.
Det finns många personer som återkommer gång på gång och ringer för att de är rädda för strålning, elektricitet, parabolantenner, fullmånen eller andra saker. Vissa kan ringa 15 gånger under en natt. En av dem har fattat tycke för Barbro Linnér.

– Han ber alltid kollegerna att koppla över samtalet till mig. När vi har pratat en stund lugnar han ner sig. Det finns många ensamma människor och de ringer oftast på nätterna. En äldre kvinna vars man dog i våras ringer då och då. Hon säger att vi är hennes änglar.

På natten kan det även ringa människor som vill läsa allt i en utredning och begära ut kopia på en anmälan, eller kräver att omedelbart få prata med någon på passenheten. Många tror att poliser finns tillgängliga dygnet runt. Barbro Linnér eller någon av hennes kolleger är däremot alltid på plats eftersom 114 14 aldrig är stängt. De jobbar skift utifrån ett sexveckorsschema.

– Det är fantastiskt att jobba skift, då får jag fyra, fem dagar ledigt mellan varven och kan sticka till Gotland och fotografera fåglar.

Barbro Linnérs största intresse är att fotografera fåglar och blommor. Hon är gärna på Lilla och Stora Karlsö och på Gotland för att plåta sillgrisslor och tordmular. Likaså kan hon ligga en hel dag vid Råstasjön i Solna och fotografera domherrar, steglitsar och rödhakar. Eller så kryper hon runt på marken för att fånga sällsynta blommor på bild.

På dagtid är belastningen på växeln störst, då kan 30 samtal stå i kö och växelpersonalen ser exakt hur många som väntar. Meningen är att minst 90 procent av samtalen ska besvaras inom 60 sekunder och att varje samtal ska ta max 50 sekunder.

– Om jag kopplar ett samtal till en anknytning sitter jag inte och väntar och hör om det blir svar utan tar ett annat samtal under tiden. Det gör att den som väntar på svar på en anknytning kan komma tillbaka till någon annan i växeln. Arbetet kan vara pressande när belastningen är hög och folk får vänta länge.

Pratar du mycket i telefon på fritiden?

– Nej! Efter att ha suttit i telefonen ett helt arbetspass undviker man den hemma. Det gäller nog de flesta av oss i växeln. Det skulle i så fall vara på en ledig dag.

Barbro Linnér


Yrke: Telefonist
Om jobbet: Vi är en viktig kugge i maskineriet och är första kontakten med polisen för många.
Motto: Var stolt över det du gör.

Text Gerd Eriksson Foto Magnus Sandberg