Medvind för polisflyget

Bemanning dygnet runt, dubbelt så många flygbesättningar och nya helikoptrar. Det händer mycket hos Polisflyget i Stockholm. Vi åkte till Arlanda för att ta reda på hur förändringarna påverkar verksamheten.

De nyanställda taktiska flygoperatörerna har bara varit på plats i några veckor men enligt Göran Ramström, baseringsledare för Polisflyget Stockholm, gör de redan skillnad i den ordinarie verksamheten.

– De är en stor avlastning för oss. Vår tekniska utrustning är så pass avancerad att man måste arbeta med den dagligen för att få ut maximal effekt. Den möjligheten hade vi inte tidigare, säger han.

Nu har Polisflyget anställt 15 personer som enbart ska koncentrera sig på den teknik som en polishelikopter har ombord: värmekameror, högtalare, strålkastare, film-, foto- och pejlingsutrustning, men även mer välkända polisverktyg som Rakel.
 
Det är en uppsjö av tekniska hjälpmedel, som alla har det gemensamma att de är snart när omöjliga att sköta samtidigt som man kör en helikopter.

– Ett ganska talande exempel på hur operatörernas arbetssätt skiljer sig från piloternas, är att de sistnämnda nästan alltid vrider ned volymen på polisradion men höjer volymen på flygledningen. Vi gör tvärtom, säger Richard, en av de nya operatörerna.

– Jag har varit tillfällig bisittare några gånger tidigare men då var det så långt mellan flygpassen att jag fick fråga om varenda detalj. Jag ville arbeta med det här på riktigt.

Av de 15 operatörerna som i somras fick fast anställning och 14 veckors utbildning, har åtta placerats på Arlanda. Alla är, precis som piloterna, poliser.

– Vi arbetar ju i yttre tjänst. Även om vi befinner oss några hundra meter ovanför situationen så rapporterar jag hela tiden till kollegerna på marken. De agerar på det vi ser, säger Richard.

Efter operatörernas ankomst har Stockholmsbaseringen nio besättningar, vilket i praktiken är en fördubbling.

– Därför går vi nu över till dygnet-runt-bemanning i treskift, säger Göran Ramström.

Nattetid är uppdragen av förklarliga skäl färre men det finns flera
exempel där dygnet-runt-bemanning varit direkt avgörande.

– Vid rymningen från Hallanstalten 2004 körde vi fortfarande på nätterna och kunde därför hovra konstant över det skogsområde där rymlingarna antogs befinna sig. Det var också där de greps, uttorkade och orkeslösa. De hade inte vågat röra sig – på grund av helikoptrarna, säger Göran Ramström.

Vilket leder vidare till Polisflygets nästa stora förändring. De helikoptrar som användes vid Hallrymningen 2004, används nämligen fortfarande. De har gått över tio år sedan de togs i bruk. Nyligen beslutade rikspolischef Bengt Svenson därför att upphandlingen av totalt sju nya helikoptrar ska inledas.

– Den nuvarande flottan på sex helikoptrar ska bytas ut, samt utökas med ytterligare en maskin som ersätter den som kraschade utanför Göteborg 2007, säger Göran Ramström.

Upphandlingen, som väntas bli en av polisens största på många år, kommer att ta tid. För de nyanställda helikopteroperatörerna däremot, har vardagen redan börjat falla på plats. De flesta av dem kommer direkt från yttre tjänst på marken. De är vana vid att jobba skift och ständigt vara där det händer, vilket också var en av grundtankarna när de rekryterades. Operatörerna ska vara i luften – men ha markkontakt.

– Piloterna stannar generellt väldigt länge inom Polisflyget och med tiden tappar vi därför något av känslan för hur det är på marken. Där blir operatörernas perspektiv ovärderligt, säger Göran Ramström, och får medhåll av Richard:

– Tanken är att vi ska vara en länk till den vanliga verksamheten och behålla kontakten med våra gamla kolleger. Till dem är mitt budskap alltid att de ska använda sin fantasi: Polisflyget kan hjälpa till med mycket mer än man tror.

Polisflyget

  • Det finns sex polishelikoptrar i Sverige.
    Polishelikoptrarna är stationerade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund och Boden.
  • Rikskriminalpolisen ansvarar för verksamheten.
  • Polisflyget kan till exempel användas för att följa rånares flyktväg; söka efter försvunna personer eller rymlingar; övervaka jaktbrott, utsläpp av miljöfarliga ämnen och demonstrationer; se till så att polisiära specialresurser kommer på plats snabbt.
  • Den vanligaste arbetsuppgiften är att leta efter försvunna personer.
    Polisflyget har en egen budget och deras hjälp kostar med andra ord inte den lokala polisen någonting.
  • Drygt 55 personer arbetar inom polisflyget.

    Läs mer om Polisflyget