Trafikinsats för att stoppa grovt kriminella

Grovt kriminella åker inte tunnelbana och buss, de kör bil. Det tar trafikpolisen i Stockholms city fasta på. Ett par gånger i månaden genomför de mindre samverkansinsatser under devisen ”jaga brottslingar i trafiken i stället för trafikbrottslingar”.

Halv ett på natten vinkas en svart Saab in för trafikkontroll. Föraren
saktar ner och kör in mot kanten. Två unga män skymtar i framsätet. När poliserna närmar sig bilen svänger föraren plötsligt ut igen och gasar. Med en hårsmån passerar han en av poliserna, som instinktivt drämmer sin ficklampa i sidan av bilen. I ekot av smällen försvinner bilen snabbt in mot Götgatsvimlet på Södermalm i Stockholms innerstad.

Christer Baad, yttre befäl och en av initiativtagarna till insatsen, hoppar upp på sin mc och kör efter, följd av en civil och en målad polisbil

Samverkan mellan sektionerna

Det är natt mellan fredag och lördag. Trafikpolisen i Stockholms city har just sjösatt en mindre typ av samverkansinsats som de hoppas mycket på. Denna premiäromgång samarbetar de med ingripandepoliser, en hundförare och två kronokommissarier från Kronofogden. Totalt är de 13 personer.

Tanken är att dra nytta av varandras kompetenser och öppna gränserna mellan olika sektioner. Nästa gång kanske de samverkar med närpoliser eller krogkommissionen. Målet är att hitta grovt kriminella. Taktiken är trafikkontroller.

Arbetspasset börjar klockan 21, i polishuset på Södermalm. Mathias Fagerlind, även han en av initiativtagarna till insatsen, säger att det unika för kvällen och natten är det lilla formatet. Det kräver mindre planeringsarbete jämfört med de traditionella omfattande samverkansinsatserna, och därför kan de genomföras oftare.

– Det lilla formatet gör oss dessutom mer flexibla i var och hur vi ska jobba under natten. Målet är att hitta vapen, narkotika och efterlysta personer, och att förverka eller utmäta fordon och annan egendom från vaneförbrytare. Det här ligger i tiden och det finns en stark vilja att jobba så här, säger Mathias Fagerlind.

– Det är viktigt med efterlevnadsregler i trafiken för vanliga människor, men det kan inte vara så viktigt att vi inte hinner med sådana här insatser.

Två filer spärras av

Klockan 22 är det utsättning. Alla samlas kring ett avlångt bord och Christer Baad inleder. Han säger att initiativet till insatsen har vuxit fram mot bakgrund av att polisen ska jobba mer riktat mot livsstilskriminella.

Mathias Fagerlind går igenom taktiken för natten. Förebilden är bland annat Uppsalapolisen som arbetar på ett liknande sätt.

Klockan 23.40 sätts den första trafikkontrollen upp vid ena änden av Skanstullsbron, en av portarna till innerstaden. Två av de tre filerna spärras av med totalt fyra bilar, varav två civila.

Bortom andra änden av bron reser sig Globen, ikväll belyst med rosa ljus. Stadens brus ligger som en jämn ljudmatta. Ljudet förstärks plötsligt av en hel karavan städbilar med stora borstar som sopar rent bron. De långsamma fordonen sätter käppar i hjulen för poliserna som, innan de ens har börjat, tillfälligt måste bryta upp sin spärr.

Letar gömd narkotika

När vägspärren väl är på plats igen stoppas bilar på löpande band som lydigt kör in mot trottoarkanten. ”Körkort, tack!”. Poliserna gör slagningar i sina register och kronokommissarierna i sina, för att se om den som stoppats har skulder. Är det så kan de ta bilen och andra värdefulla saker om personen saknar inkomster.

Poliserna kontrollerar chassinummer, eftersom falska registreringsskyltar är vanliga. De lyser med ficklampor in i bilarna, sätter sig på huk och lyser under dem. De letar gömda vapen och gömd narkotika.

– Narkotika förvaras oftast inte inne i bilar utan i snusdosor som trycks upp med magneter under bilen. Då kommer vårt trumfkort in – polishunden, säger Christer Baad.

Utländska körkort

De som stoppas ser ömsom obekväma, ömsom roade ut. En man från Jordanien får vänta länge medan hans jordanska körkort undersöks. Till sist får han åka vidare.

– Det är svårt att kontrollera utländska körkort. Det finns dessutom en stor marknad för falska körkort och de är ofta otroligt bra gjorda, säger Christer Baad.

Det är glest mellan fordonen på bron och majoriteten är taxibilar.

– Det gäller att inte stå för länge på samma plats. Det räcker att en person ur det klientel vi vill åt passerar för att det snabbt ska spridas till andra att vi står här, säger Mathias Fagerlind.

Det är dags att byta plats och alla samlas. Nästa trafikkontroll ska ske på Centralbron. Ordningspolisen Maria Melin föreslår att de ska testa en annan typ av vägspärr, som ingripandesektionen brukar använda på Centralbron. Förslaget antas och alla åker dit.

I båda yttre filerna parkeras en buss och en bil. Återigen stoppas bilar på löpande band. De flesta får åka vidare efter en kort stund.

Olovlig körning

Vid ett tillfälle verkar en ny smitning vara på gång. Föraren som just svängt in mot trottoaren tycks tveka. Blixtsnabbt är tre, fyra poliser framme vid bilen. En av dem riktar sin batong mot rutan, färdig att slå till, en annan rycker upp dörren och skriker att föraren ska stänga av motorn.

– Det här är kanske det farligaste vi kan hålla på med. Den som vill smita kan försöka köra på oss, säger Christer Baad.

Föraren visar sig vara en ung man utan körkort, något som är väldigt vanligt, enligt Christer Baad. Mannen har två passagerare med sig, en kvinna och en man. Alla tre måste gå ur bilen och svara på frågor.

– Har man bara kontakt med föraren missar man mycket. Taktiken för kriminella är att ha en nykter och städad chaufför, samtidigt som de som sitter i baksätet kan vara narkotikapåverkade, efterlysta och bära vapen, säger Mathias Fagerlind.

Föraren är påtagligt loj och poliserna misstänker att han är drogpåverkad. Men efter att de gjort ett drogtest på honom och lyst i hans ögon blir slutsatsen att han snarare är förskräckt över att ha blivit stoppad av polisen.
Mannen rapporteras för olovlig körning.

Grovt vapenbrott

När klockan har passerat ett stoppas en bil med två män och två kvinnor. En snabb slagning visar att föraren är dömd för rån och grovt vapenbrott. Han måste gå ur bilen och tas med till en av polisbilarna där han får svara på frågor. En efter en tas hans passagerare ut ur bilen. De blir utfrågade av varsin polis.

Efter beslut om husrannsakan kan polishunden söka igenom bilen. Den hittar ingenting. Föraren och hans följe får åka vidare.

Därefter stoppas en ung kille som för ett halvår sedan ertappats med 100 gram hasch i bilen. Nytt hundsök, men inget napp den här gången heller.
Maria Melin, som står vid sidan av den stoppade bilen och gör slagningar i polisens register på en laptop, är positiv till samverkansinsatsen.

 Polishund en lyx

 – Vi från ingripandesektionen brukar ofta stå här på Centralbron. Det är positivt att ha med trafikpolisen, de har en annan kunskap än vi om flygande inspektioner. Och att ha tillgång till en polishund är lyx!

Vid tvåtiden lämnar Christer Baad insatsen. Det är problem på Sveavägen på grund av mängder med raggarbilar och han behövs där. Resten av gruppen har återsamling på bron, och bestämmer att det är dags för matrast.

Klockan är nu tre. Matlådor och Mc Donaldspåsar trängs på de små borden i polishusets lunchrum. Teven står på.

Mathias Fagerlind efterlyser bättre synkning mellan polis och åklagare. Han önskar att det skulle finnas speciella kontaktåklagare som är nischade på, och intresserade av, brott i trafiken.

– Lagstiftningen ger oss gott om möjligheter, men det gäller att både vi och åklagaren känner till dem väl, säger han.

Vaneförbrytare får "rabatt"

– Idag får man rabatt om man begår fler brott. Det gäller bland annat vaneförbrytare i trafiken. Om en kriminell som kör på fyllan redan har ett grovt rattfylleri eller andra brott i misstankeregistret får han sällan någon ytterligare påföljd, snarare en åtalsunderlåtelse. Det innebär att så länge han begår ett brott som är lindrigare än grovt rattfylleri kommer han undan.

För några av poliserna slutar passet efter rasten. Det är en decimerad styrka som ger sig ut för att fortsätta arbeta. Nu siktar de in sig på små bakgator mitt i city, gator där det är lite trafik men där polisen av erfarenhet vet att många kriminella brukar köra. 

De stoppar förare som är narkotikapåverkade, som saknar körkort och de hittar knivar. De stoppar flera personer som har skulder. Men bilarna är inte tillräckligt värdefulla och kronokommissarierna hittar inget av värde på personerna, så det blir ingen skuldutmätning på plats. 

Fem blir rapporterade

Insatsen fortsätter även följande natt. Totalt blir fem personer rapporterade under de två nätterna, bland annat för grov olovlig körning, narkotikabrott och brott mot knivlagen. Mathias Fagerlind är missnöjd med resultatet.

– Jag hade gärna sett att vi fått möjlighet till förverkande av egendom enligt 36:1*, eller att Kronofogden gjort utmätning på egendom som tillhör vaneförbrytare. 

Den största lärdomen inför nästa insats blir bättre information i förväg, säger han. Poliser från olika sektioner är vana att arbeta på olika sätt, vilket kräver ännu tydligare information om hur insatsen ska gå till och hur ansvarsfördelningen ska se ut.

Prövar nya metoder

C-G Wrangel, trafiksektionens chef, säger att utfallet visserligen blev klent, men att det också är slumpen som styr.

– Ibland måste vi få prova en ny metod för att bli skarpare. Man måste ha förståelse för att det här var första gången. Jag hoppas att vi lyckas bättre nästa gång, säger han.

Hur gick det med den svarta Saaben som smet från poliserna?

 En slagning på registreringsnumret visade att bilen var avställd och att ägaren dömts, och avtjänat straff, för grov rattfylla och trafikbrott.
Men bilen, den försvann i Stockholmsnatten.