Filmpoliser

Hur rättvis är egentligen den bild som deckare, tidningsartiklar och biofilmer förmedlar?

Filmpoliser 

"Filmpoliserna är ett samhällsproblem"
FIlmvetaren Michael Tapper slår fast att flödet av exempelvis deckare och biofilmer påverkar både bilden av Sverige och synen på polisen.

Han utrustar många låtsaspoliser
Det är svårt att låtsas vara polis. Kriminalinspektör Lars Richter hjälper de skådespelare och regissörer som ändå vill försöka.

Så skapas en filmpolis
Hon spelar kriminalinspektör Irene Huss inför miljoner filmtittare, men blir generad av att träffa poliser i verkligheten. För Svensk Polis berättar skådespelaren Angela Kovács hur en filmpolis blir till.


  

Varg Gyllander
Varg Gyllander

Hallå där! Varg Gyllander, deckarförfattare och pressekreterare på Rikskriminalpolisen.

Hur verklig-hetstrogna är dina böcker?
– Eftersom jag har en position som gör att folk tänker att jag har insyn och vet hur polisorganisationen fungerar så kommer jag undan med att hitta på i princip vad som helst. Men nästan allt jag skriver har trots allt en kärna av sanning.

Hur viktigt är det att berättelsen är realistisk?
– Den behöver inte vara realistisk – men trovärdig. Ska man kunna skarva på ett sätt som läsaren faktiskt köper så måste man veta hur de gör på riktigt. Utöver det så tar jag mig rätten att författa. Hade jag velat skriva en lärobok så hade jag gjort det.

Går det att skriva bra polisromaner som är helt sanningsenliga?
– Nej, och anledningen är enkel: De skulle bli alldeles för tråkiga. Det går för långsamt. Dessutom är allt polisarbete otroligt kollektivt. Sådant är svårt att beskriva i text och eftersom deckarförfattare sällan är litterära genier tar de flesta, inklusive jag själv, samma genväg: Vi skriver om ett ensamt snille som knäcker gåtor.