Varför en film om fördomar?

Integrationspolisen Mira Bauman har gjort en film tillsammans med ungdomar i Bergsjön.

Mira BaumanVad handlar filmen om?

– Det här är en informationsfilm gjord av ungdomar och poliser som handlar om att saker inte alltid är som vi tror. Den innehåller annorlunda möten mellan poliser och ungdomar, där de får reda ut föreställningar om varandra.

Varför en film om fördomar mot poliser och ungdomar?

– När jag varit ute och informerat om polisen i Bergsjön tidigare har bara ett par ungdomar dykt upp. Jag tänkte att film säkert skulle locka dem och att de skulle tycka att det var coolt att skådespela. Jag misstänkte att det var ett säkert sätt att ta upp fördomar på. Fördomar finns både på polisens sida mot ungdomarna och från ungdomarna gentemot oss. Det sprids dåliga rykten i förorten om polisen. Fördomar bygger på att vi inte möts. Gör vi det, så brukar det lösa sig.

Vad har det med integrationsarbete att göra?

– Majoriteten av dem som bor i Bergsjön kommer från andra länder. Många upplever ett utanförskap och ungdomarna tycker att inga vuxna bryr sig. Det här var ett sätt att visa att vi finns.

Hur gick ni till väga?

– Folk från bland annat skola och socialtjänst frågade ungdomar mellan 13 och 17 år om de ville vara med i filmen. De skrev manus och fick hjälp av en regissör. Tio ungdomar var med på första inspelningen och räknat med statisterna deltog trettio.

– Vi fick drygt en miljon kronor av Allmänna arvsfonden och började spela in efter att vi haft gruppövningar och kommit fram till vad som var viktigt. Filmen har tagit ett år att göra. Det är mycket mer jobb än man tror.

Hur var det att skådespela?

– Det var inte kul att se sig själv på bild med ljud. Jag gjorde ungefär det som jag gör i vanliga fall när jag informerar om polisen i skolorna.

– Det första intrycket med stökiga ungdomar som inte lyssnar försvann snabbt. Jag tycker att de mognade mycket under tiden. De har vuxit förvånansvärt snabbt i detta, precis som om vi plockade fram deras positiva sidor och fick dem att blomstra.

Vad händer nu?

– Filmen ska visas i skolor. En elev i taget följer med mig och pratar om sina upplevelser. Jag ser fram emot samarbetet, eftersom eleverna lyssnar mer till någon i samma situation som är i deras egen ålder.

Vad har du lärt dig?

– Vi tror att vi är så olika för att vi kommer från olika ställen, men vi människor är väldigt lika egentligen. Jag har fått större förståelse för folk som de är. Det är bara att komma ihåg att man inte ska döma någon för tidigt.

Har det någon betydelse att du är kvinna?

– Det är klart att det påverkar att jag både är kvinna och invandrare. Jag tror att jag kan vara en förebild för många här ute.