Jakten på smugglarna

Flera miljoner liter alkohol förs in över Öresundsbron varje år. Mycket säljs vidare illegalt och bara en bråkdel kan stoppas vid gränsen. Men det finns flera sätt att komma åt smugglarna. Vi följde med ett gäng kreativa poliser ut till brofästet.

Regnet hänger i luften denna blåsiga novemberdag på Öresundsbron. Det stör inte de poliser från Skåne och Blekinge som samlats för att hejda spritsmugglingen från Tyskland.

– En fylld skåpbil kan ge 30 000 netto i förtjänst när spriten säljs vidare, bland annat till ungdomar. Det kan vara en enormt lukrativ verksamhet, säger insatsledare Håkan Gustafsson vid Malmöpolisen.

Han gillar sitt jobb. Det känns meningsfullt att utnyttja de möjligheter som ändå finns. Kan man inte sätta fast förarna för smuggling går det ofta att döma ut böter för övervikt.

– Det utgör en trafikfara och är nog så viktigt att stoppa.

Den illegala gränshandeln har utvecklats till en industri. Svenska bryggerier levererar öl direkt till butiken Bordershop och andra handlare i Tyskland. Köparna gör sina beställningar via internet. När de kommer till Puttgarden är varorna redan färdigpackade på lastpallar, klara att lasta in. Från Skåne tar det inte många timmar att hämta hem sprit för tusentals kronor.

En vit, baktung skåpbil vinkas åt sidan. De fyra mobila fordonsvågarna, en för varje hjul, läggs på plats och bilen kör på. Vikterna summeras och resultatet visar på mer än 50 procents övervikt. Det ligger förväntan i luften när bakluckan öppnas.

Men där finns ingen sprit, bara tre backar öl. Däremot mängder med skidutrustning.

Två skidentusiaster som är på väg hem efter tre veckor i Österrike ser olyckliga ut. De har kört hela natten och har en lång väg kvar till Jämtland. Men de får inte fortsätta med bilen.

– Det är för dyrt att flyga hem skidutrustningen. Men vi hade ingen aning om att vi hade övervikt, säger en av dem, plockar upp sin mobil och börjar ringa runt för att försöka hitta en lösning.

En glad norrman har hela sin Ford fullproppad med vinboxar. Han säger sig ha köpt för privat bruk, till ett födelsedagskalas. Även han har 50 procents övervikt, får 4 000 i böter och inte lov att fortsätta färden. Eftersom bilen saknar dragkrok kan han inte hyra ett släp.

Medan han tänker på hur han ska lösa situationen förklarar han läget. Norge har lika stränga regler för införsel av alkohol som Sverige hade tidigare.

– Man får ta in tre liter vin eller en liter sprit eller ett flak öl per person. Men jag har en hytte, en stuga, på den svenska sidan av gränsen så det är inga problem. Nu gäller det bara att lura ut hur jag ska få dit den för att sedan ta in den lite i taget till Norge, säger han.

Mellanlagring är ett trick som även de professionella skånska spritsmugglarna lärt sig. De köper i Tyskland och kör spriten till ett lager i Köpenhamn. Därifrån hämtar de lite i taget till Sverige. Risken är minimal, förtjänsten stor.

De som kommer längre norrifrån har inte tid med sådant utan satsar på att undgå kontrollerna som trots allt är ganska sällsynta. Och 4 000 i böter är ett måttligt avbräck i affärerna.

– En tur i veckan och du är uppe i samma lön som en länspolismästare, säger Håkan Gustafsson som tillsammans med tullen roat sig med att göra en uppskattning av hur mycket alkohol som förs in i Sverige via Öresundsbron och hamnen i Helsingborg.

Det handlar om runt 30 miljoner liter alkohol, varav 70 procent är öl, 20 procent vin och resterande 10 procent starksprit. Lägger man till övriga svenska hamnar kanske man kommer upp i 50 miljoner liter.

– Alltså utöver det som säljs på Systembolaget. En del är förstås legalt men vi ser mycket illegal sprit här. Om någon fyller femtio flera månader i sträck skriver vi en underrättelserapport. Det gäller också dem som ska fira bröllop gång efter gång.

Det är inte så ofta som spriten kan beslagtas. Däremot kan man, vid misstanke om att det handlar om langning, kontakta den lokala polisen om att en sprittransport är på väg.

– Vi hade en kille som var på väg till Höör och slog larm till kollegorna. De väntade på honom och följde efter till parkeringsplatsen där han stämt träff med sina köpare. Dem hade han sms:at från bilen. Det går fort att göra sig av med lasten. Innan polisen hann ingripa hann tre bilar försvinna.

Martin Bengtsson, polisaspirant i Malmö, går fram till en bil, hejar och frågar hur det står till.

– Man tränar upp sin känsla för när något är fel. Om föraren är nervös gör man en extra koll. Om man är osäker kan man dra ut på tiden lite genom att titta på körkortet och så.

Den här föraren har varit i Dragör och köpt vin. Ett tjugotal flaskor ligger löst i baksätet. Han får blåsa och visar sig ha 0,4 promille. Det är dagens första rattfylla. Normalt hittar man några varje dag som kontrollen pågår.

– Vi borde göra som i Sverige, låta folk blåsa betydligt oftare, säger Sören Tolderlund från Köpenhamnspolisen som patrullerat i Malmö med sin svenske kollega Richard Andersson och nu tittar förbi.

– Hade den här killen fått blåsa i Danmark hade han gått fri, vår gräns är 0,5, konstaterar han.

Just i dag är, förutom tullen, poliser från Kristianstad, Ystad, Malmö och från grannlänet Blekinge på plats på Lernacken. I Helsingborg, där motsvarande insats pågår, finns fler poliser från de sydliga länen samt representanter för Försäkringskassan.

– Det är många bidragstagare som har detta som extrasyssla. Är man sjukskriven får man inte lov att resa utomlands utan tillstånd, säger Stefan Alm, Blekingepolisen.

Som alla vi talar med ser han insatsen som ett intressant inslag i vardagen. Det är kul att träffa kollegor och det händer mycket hela tiden. Just i dag är även SVT på plats. De gör en dokumentär om Malmöpolisen som ska sändas nästa vår.

En dansk äldre man i en gammal och sliten bil vinkas in. Baksätet är fyllt med grissvansar, slarvigt paketerade i plastpåsar.

– Mat till hundarna, säger han och berättar att han köper köttet för 25 öre kilot.

Mannen reagerar inte på ögontestet. Är han kanske påverkad? Och hur är det med bilen egentligen?

– Har du tejpat den med Nalle Puh-plåster undrar Håkan Gustafsson vänligt när han tittar på blinkersen.

Bilen har ingen övervikt men bilinspektören får kontrollera kördugligheten. Den visar sig inte vara något vidare. Bromsarna är usla och bilen har inte besiktigats på flera år.

Men mannen är inte drogpåverkad. Efter flera timmar lommar han i väg till fots, utan vare sig bil eller mat till hundarna.

En företagsbil från Lund är proppad med vin från golv till tak. Den visar 130 procent i övervikt. Den kvinnliga föraren ringer efter någon som kan komma och hjälpa henne få hem lasten. Under tiden får hon köra ut genom grindarna och lasta av övervikten. Under dagen avlöser de överlastade bilarna varandra på den lilla grusplanen. Det händer att spriten står obevakad medan föraren är i väg och hyr ett släp.

Snobben Olofsson berättar att han själv är nykterist men ställt upp och hämtat öl till en fest i mc-klubben.

– ”Don’t do the crime if you can’t do the time”, skämtar han men ser bekymrad ut. Ingen svarar när han ringer efter transporthjälp. Böterna för övervikten bekymrar honom inte lika mycket. Det är sånt man får ta.

Vädret har blivit sämre. Regnet duggar och vinden är ”brashig” som skåningarna säger. Det betyder att det blåser genom märg och ben. Men poliserna fryser inte. De är i rörelse hela tiden och blir varma av att ständigt lyfta och dra bort vågarna från bilarna.

En man klarar inte av att köra på dem. Han gör sitt bästa men kör över vågarna. När han blir ombedd att backa lite försiktigt kör han över dem igen, fast åt andra hållet. Om någon har svårt att hålla sig för skratt märks det inte och efter tålmodigt vänliga instruktioner lyckas han till slut få bilen på rätt plats.

Per-Erik Eriksson, tillförordnad chef för trafikpolisen Skåne, kommer förbi på motorcykel och kastar sig över jobbet med vägningen.

– Det är viktigt att vara ute på fältet, säger han. Och roligt. Framför allt för att man träffar människor hela tiden. 

Några timmar senare drar han på sig hjälmen och kör iväg. Det gör också gruppen från Blekinge som har några timmars färd innan de är hemma. Malmöpolisen stannar kvar till slutet. Klockan sex packar även de ihop. Över bron fortsätter trafiken att välla fram.