En natt på E6:an

Allt kontrolleras. Alla hjälper till. Under nio mörka timmar stoppar polis och tull alla personbilar i norrgående riktning.

Det finns en påtaglig känsla av förväntan i luften bland de 35 poliser och tullare som samlats till utsättning på polisstationen i Kungsbacka. För tredje gången väntar en massiv samarbetsinsats mellan polisen och tullen. Hela E6:an ska spärras av i norrgående riktning och varenda personbil och mindre lastbil ska kontrolleras.

– Det vore kul att få in något stort ikväll, säger Mac Forsell, operativ samordnare för tullen.

Gustav Zetterberg, yttre befäl i Varberg, drar igång presentationen och berättar om upplägget och viktiga uppgifter som att upptäcka rattfylleri, drograttfylleri och fall av människosmuggling. Tanken är också att det här ska vara inledningen på ett långsiktigt arbete mellan de båda myndigheterna i vardagen.

– Vi misstänker att en hel del narkotika och alkohol går den här vägen och en målsättning är att störa den trafiken. Om vi får bort en del från gatan förhindrar vi många problem, säger Gustav Zetterberg.

Får stoppa alla fordon

Mac Forsell påpekar att tullen nu kan stoppa vilket fordon som helst enligt en ny lag, även personbilar.

– Nyligen tog vi två bilar med 450 kilo kat i en punktskattekontroll.

Martin Svensson, 28-årig utryckningspolis från Varberg, får ordet. Tillsammans med kollegan Martin Edefell från Varberg har han rollen som platschef under insatsen. Att låta rutinerade men oprövade poliser prova på arbetsledning och planering är ytterligare ett av målen.

– Alla bilar dirigeras till höger på kontrollplatsen. Om ordningsbot eller dylikt behöver skrivas ut så ska fordonen dirigeras direkt till vänster så får vi bra flyt, instruerar Martin Svensson.

Han poängterar säkerheten. Kontrollplatsen är relativt mörk och alla måste bära gul reflexväst.

– Gustav och Lisette blir första bil. Har ni någon spikmatta i bilen?

Frågan är väl befogad. Första samarbetsinsatsen resulterade i en biljakt i samband med att två personer greps med ett kilo marijuana.

Strax efter sju är alla samlade på kontrollplatsen. Trafikverket har redan skyltat ner hastigheten och polisen börjar vinka av bilar direkt. Samtliga personbilar, lätta lastbilar och minibussar ska igenom nåls-ögat medan den tyngre trafiken får passera.

– De skulle stoppa upp för mycket och ingår inte i den här kontrollen, säger Gustav Zetterberg.

Efter en stund vinkar de in en polskregistrerad skåpbil.

– Punktskattekontroll. Frågan är om den är överlastad, funderar Sofie Holmberg från tullen.

1 300 liter sprit

En koll i lasten visar att där finns stora mängder alkohol. Mac Forsell tar körkorten och ringer till kollegerna i Oslo för att göra en registerkontroll.

– En av gubbarna har tagits med 1 300 liter sprit tidigare och har två notiser i norska tullen om smuggling. Den här gången är det precis på gränsen, så det är tveksamt om vi ska göra ett beslag.

Stefan Larsson från utlänningsroteln har också gjort en kontroll. Han berättar att människosmuggling är vanligare än många tror.

– E6:an är en riktig pulsåder, men det är svårt att upptäcka här. De flesta tillslagen gör vi efter tips om pizzerior eller bilverkstäder där illegala invandrare jobbar med låga löner. Men under den första gemensamma insatsen på E6:an i våras grep vi tre irakier som smugglats hit.

Mac Forsell försjunker på nytt i ett telefonsamtal. Han pratar med tullen i Malmö som visar sig ha föraren i sitt register. Han funderar lite och kommer sedan fram till ett beslut.

– Vi släpper dem här men informerar norsk tull som lägger en spärr i Svinesund. De sa att de skulle till Fredrikstad i Norge och norska tullen tillåter bara en liter sprit per person.

Upptäcker narkotika

Bengt Ericson som är hundförare vid tullen har stått bredvid med hunden Cleo.

– Hon letar spontant och upptäcker narkotika direkt om hon står rätt
i vind, säger Gustav Zetterberg.

Jens Erixon som är bilinspektör och tillhör den regionala trafikenheten sitter i en av polisbussarna på plats.

I samma takt som hans kollega ringer in registreringsnumren på förbipasserande fordon slår han upp dem på skärmen.

– Det gör att vi ser fordonsbrister, obetalda skatter och om ägaren till bilen är någon vi behöver titta närmare på.

En av poliserna som gör fordonskontroller sticker in näsan och frågar om en bil och förare. Kåpan kring tändningslåset är uppbruten och han undrar vad en sökning ger.

– Verkar okej, han har ägt bilen sedan 2008.

Tjuvkopplad bil

Nu börjar det hända saker i bakgrunden. Polisen har stoppat en tjuvkopplad bil. Hela baksätet är fullt med kopparkabel. Föraren som är märkbart påverkad, grips och förs till polisstationen i Kungsbacka. Bengt Ericson närmar sig bilen med hunden Cleo.

– Reagerar hon?

Bengt Ericson nickar och släpper in Cleo bland kablarna i baksätet. Själv kollar han framsätet och snart har de fått napp. Där ligger två kanyler.

Birgitta Johannesson från tullen stannar till för att diskutera ett nytt fordon.

– Föraren har en historia som håller, men polisen känner igen firmanamnet på flaket. Han är känd för att sälja till ungdomar.

Liksom alla andra på plats är hon odelat positiv till kvällens insats.

– Det är jättebra att myndigheter samarbetar och det borde ske mycket oftare.

Mac Forsell instämmer.

– Här finns inget revirpinkande över huvud taget. Alla hjälps åt.

Sekunden senare ber någon ur tullen en polis om hjälp med en ögonkontroll.

Fler avvikelser nattetid

Den tidigare så varma senseptemberkvällen blir kallare allt eftersom den övergår till natt. Fullmånen lyser med ett kallt sken och trafikbruset avtar så sakteliga. Vid midnatt stoppas en bil med tre drogpåverkade killar och ett mindre narkotikainnehav i bilen. Efter kroppsvisitering visar det sig att alla tre bär skottsäker väst. En polis håller upp en väst och väger den i handen.

– Den är ju tyngre än våra.

För att de inte ska kunna prata ihop sig transporteras killarna till polisstationen i Kungsbacka var och en för sig. En får åka tullbil, väl försedd med handfängsel fäst i bilbältet. De andra får åka polisbil.

– Åtminstone en av de här killarna har varit medlem i ett supportergäng till Hells angels, konstaterar polisen.

Även om kontrollerna är färre nu, tenderar avvikelserna att bli fler – olovliga körningar, fellastade bilar, oskattade bilar.

– Nästa gång ändrar vi insatstiden från 18–04 till 20–06. Även om trafiken blir glesare så har vi märkt att antalet personer som vi intresserar oss för blir fler framåt natten, säger Gustav Zetterberg.

Samverkan i trafikarbetet

Enligt Rikspolisstyrelsens trafikstrategi är trafikarbetet inte enbart trafikpolisens uppgift. Att utnyttja många olika kompetenser inom polismyndigheten och samverka med andra myndigheter ger många vinster.
Det är inte bara i Halland som polis och tull samverkar kring stora trafikinsatser utan det sker på flera håll i landet. Uppsalapolisen, till exempel, gör fyra stora kontroller per år i samverkan med andra aktörer.